Welkom bij de VVKB

Het fenomeen boordwerktuigkundige, ofwel BWK, is ontstaan uit een steeds groter wordende behoefte aan technische kennis aan boord. Eind twintiger jaren was de ontwikkeling van luchtvaart en de vliegtuigen al zo gevorderd dat er redelijk frequent gevlogen werd en tevens de verre bestemmingen lonkten. De ontwikkeling van de techniek ging met gelijke tred. Dit bracht met zich mee dat er een noodzaak ontstond voor het mee sturen van een technicus op een vliegtuig om er voor te zorgen dat de te vliegen route betrouwbaar en punctueel kon worden gevlogen.

Al bij de eerste vlucht naar Indië, in november 1924, bleek hoe onmisbaar een technisch geschoold persoon aan boord was. De heer Van den Broeke moest alle zeilen bij zetten om de motor tot Batavia aan de praat te houden. Evenals de heer Weber die op de tweede Indië vlucht in juni 1927 al zijn inventiviteit en doorzettingsvermogen moest aanspreken om uiteindelijk de retourvlucht te voltooien.
In latere jaren bleek eens te meer hoe belangrijk het was voor de kwaliteit en veiligheid dat er een BWK in de cockpit zat. De KLM heeft mede dankzij de BWK's haar goede naam als betrouwbare luchtvaartmaatschappij kunnen opbouwen in al die jaren.

De luchtvaart kende en kent nog steeds turbulente tijden, zo ook het vak van BWK. Ondanks de moeilijke omstandigheden en de vele veranderingen die hebben plaatsgevonden in de loop der jaren, is de liefde voor het vak en de inzet altijd enorm geweest, waarvoor mijn grote waardering.

Dezelfde technologische ontwikkeling die ervoor zorgde dat een BWK onmisbaar werd in de cockpit, heeft er nu voor gezorgd dat het nu zonder kan. Hieruit blijkt hoe gecompliceerd de functie van een BWK is, de technologische ontwikkeling heeft er namelijk 75 jaar voor nodig gehad om de taak van BWK over te kunnen nemen.

L.M. van Wijk
voormalig President-directeur KLM


CONTACT


info @ vvkb nl